tisdag 2 mars 2010

Nedslag Örebro - Twitter: Fortfarande främling för företagare

Mitt förra blogginlägg med temat Nedslag Örebro, vilket ni kan läsa här, fick ett positivt bemötande. Därför tänkte jag nu följa upp det med ytterligare ett inlägg på samma tema; återigen med fokus på företagskommunikation, men nu med Twitter som utgångspunkt.

***

Att Facebook är det breda, folkliga och att Twitter mest befolkas av mediefolk, konsulter, politiker och social media-entusiaster är de flesta nog medvetna om vid det här laget. Visserligen har vi fått se en liten Twitter-flört med den breda massan nyligen i och med bevakningen av Vinter-OS och Melodifestivalen, samt genom att kommersiella sociala medier-kändisar som Isabella Löwengrip (Blondinbella) har gjort entré på microbloggen. Men det är fortfarande en bit kvar tills våra äldre släktingar börjar följa oss, vilket de ju redan gör på Facebook sedan en tid tillbaka.

Men trots Twitters brister som räckviddsmedium ser många företag möjligheter i en närvaro där. Möjligheten att snabbt nå, och kanske också spridas vidare av, opinionsbildare är en. Möjligheten att kunna erbjuda en digital kundtjänst är en annan. SJ är ett exempel på det sistnämnda.

I Örebro verkar dock Twitter vara ett i princip outforskat område bland företagskommunikatörer och marknadsförare. Lokala journalister är bra representerade, men företag och organisationer lyser med sin frånvaro. De företag som jag har sett skymta förbi är väldigt inaktiva, och nyttjar inte alls Twitters styrkor.

Som exempel kan vi ta att den naturliga taggen för att hitta sin geografiska målgrupp – #orebro.
Den används i ganska liten omfattning. Att journalister inte använder den är naturligt i och med att de troligtvis i första hand använder Twitter som en informationskälla, och i och med detta lämnas taggen i princip oanvänd. Jag har under några dagar följt taggen, och det enda företag jag sett använda den är rikstäckande Manpower, vilka tipsade om ett jobb i Örebro.

Därfår får jag använda mig själv som exempel för hur jag tycker att man bör bygga en närvaro på Twitter för sitt varumärke. På taggen #orebro kan man nämligen hitta Käk.se som är en söktjänst för luncher som jag och en kollega är i färd med att lansera i Örebro. Själva sajten är inte riktigt igång än, men det är Twitter-kontot.

Genom att följa oss får man dagligen ett slumpmässigt lunchtips från någon av restaurangerna som har sina menyer på vår sajt. Vi tipsar också om lite recept och annat matrelaterat lite då och då. I och med att jag själv sitter på Twitter på jobbet hela dagarna har jag också möjlighet att bevaka vårt konto, svara på eventuella frågor och interagera med våra followers.

När får vi se fler Örebroföretagare på Twitter?

3 kommentarer:

  1. Hej Markus!
    Intressanta tankar för en örebroare som jag! Men jag tror inte twitter är ett outforskat område för kommunikatörer och marknadsförare i Örebro, flera organisationer jag känner till har dock valt att inte finnas där eller att avvakta. I något fall handlar det om att avväga tiden det tar att sköta kontot på ett bra sätt, andra anser att deras målgrupp inte finns på twitter (ännu). Flera av oss använder twitter privat och jobbar på framtida strategier för sociala medier på våra arbetsplatser.

    Käk.se låter intressant. Lycka till med det projektet - kommer följa det med stort intresse!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kul med lite diskussion kring ämnet! Jag sitter ju såklart inte på något svar, har bara letat och inte hittat det jag sökt. Förstår givetvis att många valt bort Twitter pga målgruppstänket. Dock håller jag inte riktigt med om tidsproblemet - tiden man behöver lägga ner är ju till stor del relaterad till responsen. Om man jämför med en telefon, så kan man ju säga att om många ringer blir det mkt telefontid, om få ringer blir det mindre. Men är det många som ringer så är ju närvaron viktig och då är det oftast värt tiden det tar. Sen måste man ju ha en strategi för sin närvaro givetvis, så man inte lägger tid på fel saker.

    Kul att du är intresserad av Käk! Kan maila dig lösenord så du kan ta en titt på alpha-versionen som redan finns uppe.

    Mvh,
    Markus

    SvaraRadera
  3. Har fått en kommentar på Twitter också, från en företagare som jobbar med webb och använder sig av Twitter. Vill dock poängtera att jag främst syftar på företagare utanför "branschen". I Stockholm (iofs inte en helt rättvis jämförelse) finns det t.ex lokala grosserihandlare som twittrar om sina erbjudanden m.m. Är sånt jag tycker det skulle vara kul att se mer av.

    SvaraRadera