fredag 19 februari 2010

Nedslag Örebro - Marknadsföring på Facebook

Eftersom jag ibland behandlar det mediala klimatet i min gamla hemstad Örebro, så tänkte jag från och med nu tematisera dessa inlägg under namnet "Nedslag Örebro". Det som är intressant med sådana nedslag utanför storstadsregionerna är att det, i och med att utvecklingen släpar lite efter, blir lättare att lyfta fram och fokusera på det som faktiskt har visat sig funka då man i större utsträckning sitter med facit på handen.

Vi börjar med ett ämne som är mycket populärt inom sociala medier idag – nämligen marknadsföringFacebook.

***

Krog- och restaurangbranschen är en bransch där marknadsföringsresurserna ofta är ganska begränsade i relation till den mängd av marknadsföring som faktiskt behövs för att locka kunder. I alla fall i en mindre stad, där det inte förekommer något riktigt jetset-liv med champagne och tusenlappar som flödar.

Därför är Facebook givetvis ett populärt verktyg att generera publicitet med. Det är relativt enkelt att skapa evenemang, och bjuda in maximalt antal potentiella kunder. Dessutom kostar det inte mer än själva tiden som läggs ner.

I Örebro är det dock än så länge inte så många som ser bortom möjligheten att enbart skicka ut information, något som användare i längden ofta tenderar att tröttna på. Bortom denna finns stora möjligheter att på lång sikt bygga ett starkt varumärke på Facebook som kunderna själva kommer att söka sig till och vilja ta del av. Den i princip enda aktör som har gjort det står precis i startgroparna – premiären är nämligen imorgon, den 20 februari.

Buddy Holly Bar är en helt ny krog, om än i gamla, nyrenoverade lokaler, med rockigt Rockabilly-koncept. De har redan skaffat sig över 2000 Facebook-fans, och har en kunddialog och ett engagemang på sin page som borde ge de andra krogarna i stan anledning att oroa sig. 159 "likes" och 48 kommentarer på ett inlägg är t.ex inte småpotatis i sammanhanget.

Olof Kempinsky, nattklubbschef, förklarar tanken med att satsa så mycket på långsiktig marknadsföring via Facebook.
– Tanken är att Buddy Holly ska leda utvecklingen inom social media inom restaurangbranschen. Det första steget blir att koppla ihop sajten buddyholly.nu med facebook connect. Användare kommer att kunna kommentera bilder, bjuda in sina facebook-vänner och interagera med varumärket.

Helt rätt tankegångar. Och även om det givetvis också hänger en hel del på andra faktorer än sociala medier, så tror jag att Buddy Holly Bar kommer att bli en succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar