söndag 6 december 2009

Saab-Koenigsegg-affären i sociala medier

Tänkte att jag skulle byta teori mot praktik för en gångs skull. Publicerar härmed därför en Facebook-konversation mellan mig och min mediebransch-kollega Mikael Lehikonen, som driver företaget Cirkus Media samt är marknadsföringschef på nattklubben Stället Vid Hörnet Av Torget i Örebro.

Micke (till mig): Kolla inlägget på min wall (24 November at 22:22), det är det som kallas j-ä-v-l-i-g-t smart PR, eller vad säger/tycker du? ;)

Från Mickes wall: Världens absolut mest geniala marknadsföringskupp: Koenigsegg drar sig ur Saab-affären. Nähä? De har aldrig ens tänkt att köpa företaget. Men HERRE MIN SKAPARE hur mycket reklam de har fått för sina sportbilar. De är kända i hela världen nu - i flera olika målgrupper. (En sökning på "saab koenigsegg" på Google ger 123,000 träffar) Värdet på all publicitet som Koenigsegg har fått, vågar jag inte ens tänka på, men det är minst lika mycket $$$ som €€€ plus lite till! Hatten av för herr Koenigsegg - och mina djupaste kondoleanser till alla working class heroes i Trollhättan. (En tanke: Slå ihop Saab/Volvo och göra en ny svensk superbil som konkurrerar skiten ur Koenigsegg!?)

Jag (till Micke): Aha! Så kan det naturligtvis vara. Är inte så påläst i den affären, men när jag fick höra om Koenigseggs planer så kändes det spontant som att det är ett alldeles för litet företag för en sån affär. Jag håller med - visst har detta gett enormt mkt publicitet till Koenigsegg, och att de sedan drog sig ur tror jag inte påverkar varumärket negativt speciellt mkt i relation till de positiva övrig uppmärksamhet fört med sig.

Micke: There is no such a thing as dålig publicitet i det här fallet. Svennebanan kommer bara ihåg namnet/märket, och när Koenigsegg kommer släppa några enklare svennebanamodeller av sina bilar (vilket kommer hända, var så säker!), så kommer svennebanan utropa "Yes! Det är ju nästan som den där jättehäftiga bilen som jag såg i nån SVT-dokumentär för några år sen!" Just därför är den här marknadsföringskuppen så otroligt jävla genial så att jag nästan får en halv ståfräsmaskin från mitten av 1800-talet i byxan - de lurade inte bara Sveriges befolkning (inkl. media, politiker etc) utan även en hel värld (där namnet Koenigsegg bara kommer uppfattas i positiv bemärkelse för de har inte bara synts och hörts utan även lämnat feta däckspår efter sig a.k.a. ett ganska hyfsat stort avtryck!). Och vad kostade det Koenigsegg? Inte en spänn! "All publicitet är bra publicitet" må vara ett motto som kan diskuteras, men "gratis publicitet i fucking jävla massor" borde ju ändå vara nåt som är odiskutabelt, eller? :D

Jag: I agree =) Du får gärna skriva ett gästinlägg i min blogg om ämnet om du har tid och lust. Vad gör du fre kväll btw? Är i örebro då.

Micke: Njaaa, jag är för lat för nåt så jobbigt som att skriva en hel sammanhängande text. :) Men du får jättegärna göra nåt av det själv (och referera till "finnen har funderat färdigt" eller nåt sånt), för jag tycker det är bra stoff. Kommer nog vara i Sthlm på fredag, men ring mig jättegärna och kolla läget, ok?

Jag: Kan ju alltid klistra in vår konversation här ;) Slår dig en signal på fre!*

Micke: Jamen självklart! Sociala medier och meta deluxe - allt i ett! Isf vill jag hälsa till min käresta Gabriella Blomgren, mamma Marja-Leena, bror Teppo och mormor och morfar samt moster och morbror uppe i Finland...


*Tankspridd som jag är glömde jag olyckligtvis bort att ringa och kolla om Micke var kvar i Örebro eller ej. Ber härmed officiellt om ursäkt för detta till dig Micke =)

2 kommentarer:

  1. Kul teori, jag är fundersam vad som kan vara orsaken till att man drog sig ur. Nu tror jag att Koenigsegg är kända i den grupp människor som har råd att köpa den typen av bil.

    SvaraRadera
  2. Sant. Men som Micke säger så är det ju inte helt otroligt att de lanserar en billigare model inom en snar framtid, i och med att de numera även är kända i andra målgrupper.

    SvaraRadera