I en artikel från Mashable berättar The Roxy's ägare Nic Ardler om hur klubben byggde sitt framgångsrika varumärke på Twitter, vilket inkluderar över 26 000 followers. Det mest intressanta i artikeln är när Ardler berättar hur de olika klubbarnas spontana samarbete online ledde till ett enormt social-medialt uppsving för hela The Strip. Konkurrerande The Viper Room, antagligen mest känd för att skådespelaren River Phoenix dog där av en överdos 1993, gav sig nämligen i kast med Twitter ungefär i samma veva som The Roxy. Ardler och hans kollegor ställdes då inför frågan om de skulle retweeta det The Viper Room postade. Beslutet att göra det, och därmed sätta sin målgrupps intressen före sina egna, visade sig vara framgångsrikt. Idag finns ett omfattande samarbete mellan olika aktörer på The Strip, där exempelvis även lokala hotell ingår för att locka turister att bo i området istället för i andra delar av Los Angeles.
Detta kan troligtvis en del svenska företag dra lärdom av. Som en del av en konversation, som ju sociala medier är, kan det vara klokt att släppa lite på det egna budskapet ibland och istället enbart fokusera på målgruppens behov. Genom att till exempel rekommendera en konkurrent kan ett företag visa att de har ett genuint intresse av att tillgodose sina kunders behov. Sånt inger förtroende, och stärker varumärket på lång sikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar