tisdag 16 mars 2010

MW-Tips: 16 mars

Jerry Silfwer, aka Doktor Spinn, ger några konkreta och konstruktiva råd till PR-köpare. Framför allt punkten om "ja-sägare" tycker jag är viktigt. De får ofta uppskattning, trots att de egentligen är som den där kompisen som bara håller med om allt och aldrig säger vad den faktiskt tycker. Jag blev glad när min kompis Martin sa som det var om YouTube-klippet jag hade på min webb. "Det ser ut som en av Lumière-bröderna kommit hit i tidsmaskin," sa han. PR-köpare bör också uppskatta kritik, och det behöver heller nödvändigtvis inte handla om vem som vet bäst. Det kan lika gärna vara en perspektiv-fråga.

Vi tar en till från Jerry när vi ändå är igång. Denna gång dock från Same Same But Different. Det här veckobrevet är alltid utmärkt läsning, in med Same Same i läsaren om den inte redan är där!

Old news, men alltjämt aktuellt då det verkar vara väldigt få som faktiskt vet vad som gäller. Då snackar jag dessutom inte nybörjare, utan duktiga aktörer som tidigare visat framfötterna på Facebook. Som företagare är det kanske värt att bryta mot reglerna då risken att det får konsekvenser är liten. Men som konsult blir det ett större problem, för vad händer om en kund blir portad från Facebook efter att ha följt konsultens råd?

Photoshop fyller 20 år, och SvD berättar i ett intressant reportage historien om hur bildbehandlingsprogrammet har förändat fotokonsten.

MySpace har fått se sig såväl om-sprungna som varvade av Facebook de senaste åren. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. Med rätt uppdateringar, och kanske lite förändringar, kan de vara tillbaka på banan.

Dagens snackis. En helt enastående PR-kupp! Tipstack till Jocke Jardenberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar