torsdag 21 januari 2010

Unga artister experter på sociala medier - Del 2

Som många nog har noterat har Svenska Dagbladet och Dagens Media publicerat statistik idag som visar att endast 0,4 procent av Sveriges befolkning använder sig av Twitter dagligen.

Att Twitter nu kommer att få stämpeln "värdelöst" av många läsare är väl ingen vild gissning.
Men att Twitter är långt ifrån lika folkligt som Facebook är knappast något stort, häpnadsväckande avslöjande, lika lite som att rökning är skadligt och att man blir tjock av att enbart äta pizza.

Vissa, som till exempel jag själv, har stor nytta av Twitter. Andra ingen. Då var den punkten avklarad.

Vad som är roligare, och betydligt intressantare att behandla, är hur duktiga en del unga artister är på att använda sig av sociala medier. Exempelvis Twitter. Jag skrev om detta tidigare i höstas, då jag nämnde DJn och producenten Al Azif.

En annan, relativt okänd, ung artist är rapparen Jonay. Han gör bra musik, inget snack. Men det som gör honom extra intressant ur ett social media-perspektiv är hans stora mängd followers. 4 786 stycken i skrivandets stund. Det är inte bara mycket, det är väldigt mycket. Cirka fyra gånger fler än rap-kollegan Adam Tensta till exempel. Då bör man ha i åtanke att Tensta och hans crew ändå är erkänt bra på marknadsföring via sociala medier.

Att skaffa sig så många followers är ingen enkel grej. Jag är imponerad, på riktigt. En eloge till Jonay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar