onsdag 21 oktober 2009

Unga artister experter på Sociala Medier

Det senaste decenniets illegala nedladdning av musik, tillsammans med nya uppfinningar som exempelvis Spotify, har givetvis inneburit minskade intäkter för artister ifrån skivförsäljning.

Men för nya, unga och hungriga artister har Internetdominansen även fört med sig möjligheter som inte fanns tidigare. Kreativitet och nytänkande, i kombination med förmågan att snabbt tillgodogöra sig fördelarna med alla nya medier, har gjort att vissa artister lyckats ta sig in i rampljuset helt på egen hand. Något som var i princip omöjligt innan Internet fanns.

En av de som lyckats mycket bra med detta är Al Azif, DJ och producent verksam främst inom urban musik. Det spelar ingen roll om du kollar på Myspace, Facebook, Twitter, eller något annat socialt nätverk – att Al Azif finns där är lika säkert som att det finns snö i Sibirien.

Tack vare smart användande av nätet har hans remix på Adam Tenstas My Cool, som släpptes 2008 och gästades av Dr Alban, fått osannolika 540 000 visningar på Youtube.

Detta skapat i princip på egen hand, utan skivbolag eller professionella marknadsförare i ryggen. ”Never underestimate the power of hard work”, sa Al Azif själv en gång för länge sen. På fredag lirar han tillsammans med David Guetta, en av världens just nu största artister.


PS. Det antal visningar för My Cool-remixen som jag angett är för ett enda klipp. Räknar man samman alla olika klipp som ligger, eller har legat, uppe på Youtube så blir den totala summan över 800 000. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar