måndag 28 december 2009

Politik på Facebook

Silvio Berlusconis stab pekade nyligen ut Facebook som farligare än Röda brigaderna, i samband med attacken på den italienske premiärministern i mitten på december. Givetvis kan man direkt se ett samband mellan detta och det motstånd mot Berlusconi som frodas på det sociala nätverket.

Berlusconi engagerar och upprör även i Sverige. Diskussionen nedan följde efter min länkning till mitt tidigare blogginlägg på Facebook, med den medföljande kommentaren "Snart censurerar Silvio B internet. Woho!"

Micke: Italienska maktutövare är och har alltid varit förtyckande fascister - ända sen Romartiden! Och det italienska folket finner sig i det - gång på gång, nästan så att de gillar't! :)

Jag: Att regeringen i ett av EUs mest inflytelserika länder kan komma dragande med censurförslag är rent av skrämmande. Maktmissbruk i kvadrat. Och tyvärr är det ju inte första gången nere i stöveln. Berlusconi satsar verkligen på att axla arvet från Nero, Caligula och Mussolini.

Jag igen: Kanske tog i lite, men lika bra att passa på nu. För om Silvio B's partikompis Jimmie Åkesson kommer in i riksdagen nästa år så kanske han kör på samma spår och försöker stänga ner dina och mina facebook-diskussioner.

Johan: Väl uttryckt Markus! :)

Micke: Ingen censur här inte: Död åt fascisterna!

Jag: Tack tack =) Detta kanske kan bli nästa gemensamma blogginlägg. Men risken finns väl att vi alla tre hamnar på någon hemlig åsiktslista då.

Anna: Har man något sånär vett i skallen är det väl positivt att hamna på Berlusconis svarta lista. Nyårslöfte kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar