måndag 16 november 2009

PR-kupp på piraternas bekostnad

Det piratskepp som sedan länge varit logga för The Pirate Bay ägs numera av Sandryds Handel AB, ett svensk grossistföretag som säljer USB-hårddiskar. Detta sedan företaget i fråga registerat den tidigare oregistrerade loggan hos Patent- och Registreringsverket.

Piratskeppet fick tidigare användas fritt, då skaparen av loggan avsagt sig upphovsrätten.

– Bolaget som registrerat loggan har gjort detta i så kallad ond tro. De säger själva att de ville pirata piraternas logotyp, säkerligen för att uppnå medial uppmärksamhet, säger The Pirate Bays tidigare talesman Peter Sunde Kolmisoppi till DN.

Frågan är dock om detta inte kommer att ge Sandryds Handel väldigt dålig publicitet inom deras egen konsumentmålgrupp. Bland köpare av externa hårddiskar borde det rimligtvis finnas en relativt stor andel Pirate Bay-sympatisörer, vilka knappast kommer att se detta som "en kul grej". Piraterna är nämligen väldigt noga med att skilja på äpplen och päron, på att ta något och dela med sig till alla och på att ta något enbart för egen vinning.

Att sno åt sig hela godispåsen själv istället för att dela med sig av den till alla är därför knappast bästa sättet att fånga deras uppmärksamhet på.

Något säger mig att vi inte sett slutet på den här historien än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar