Inte nog med att Sverige misslyckades med att kvala in till VM i Sydafrika nästa sommar – den kommande Allsvenska fotbollssäsongen riskerar att bli väldigt torftig då mycket talar för att Hammarby och Djurgården trillar ur serien.
Nu kanske ni som håller på lag från andra orter undrar vad det spelar för roll. ”Är de inte tillräckligt bra så förtjänar de att åka ur” brukar det heta bland de andra lagens anhängare. Visst är det så. Men det är ingalunda enbart de drabbade lagens problem, vilket många aningen trångsynt tror.
Att publiksiffrorna kommer att gå ner är såklart ett dilemma. Men det jag bedömer som det allra största problemet är den medietorka som kan drabba Allsvenskan.
2007 skrev jag och en kollega en C-uppsats i Medie- och Kommunikationsvetenskap om stora svenska sportklubbars kommunikation, och hur dessa behandlades i media. Klubben vi studerade var just Hammarby, och vi gjorde kvalitativa intervjuer med informationschefen Urban Rybrink samt Robert Laul, sportjournalist på Aftonbladet.
Under den period som studien pågick så möttes Hammarby och AIK i ett Stockholmsderby. Den mediala bevakningen av detta var total, med tiotals artiklar per dag i de största tidningarna flera dagar innan själva matchen. Det PR-värde som genererades till förmån för Allsvenskan i samband med detta hade antagligen förvandlat kontoret hos vilken etablerad byrå som helst till ett glädjeinferno.
2010 kommer det kanske inte spelas några riktiga Stockholmsderbyn. Media kommer såklart att fortsätta rapportera från Allsvenskan. Men utan Djurgården och Hammarby kommer intresset ifrån 1,5 miljoner konsumenter i Stockholmsregionen att sjunka avsevärt.
Vad innebär mindre publicitet i längden? Jo, lägre intäkter. 1+1 är alltid 2, även inom idrotten.
måndag 26 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar