måndag 15 mars 2010

Nedslag Örebro: 2010 är tydligen inte sociala mediers år

1810 valdes Jean Baptiste Bernadotte till svensk kung i Örebro. Detta ska i år firas i staden under namnet "Örebro 2010" och evenemanget har tillägnats såväl en ståtlig logga som en snygg sajt.

Men trots att detta är ett stort och påkostat arrangemang så verkar det inte finnas någon strategi för dess närvaro i sociala medier. Att välja bort sociala medier helt är naturligtvis också en strategi, om än inte en sådan i min smak. Men det valet har "Örebro 2010" alltså inte gjort, i och med att de skapat den här Facebook-gruppen.

Gruppen har dock bara 123 medlemmar i skrivandets stund (gruppen för de som är emot evenemanget har 455 medlemmar), och man kan verkligen ställa sig frågan vad syftet med gruppen är, då den är synnerligen inaktiv och ingen av skaparna verkar vara speciellt intresserad av att hålla koll på vad som händer i gruppen.

Som ni kan se på bilden nedanför så ställde jag en fråga till de bakom gruppen för nästan en vecka sedan, vilken inte har besvarats. I den nedre delen av bilden syns dessutom ytterligare en fråga, ställd för över en månad sedan, vilken inte heller verkar ha besvarats. (Klicka på bilden för att lättare kunna läsa texten.)



För mig är detta likställt med att skriva ut en email som kontakt, och sedan inte bry sig om att kolla den. Skapar man en officiell Facebook-grupp som ska representera ett stort evenemang på ett socialt nätverk med 3,3 miljoner svenska användare, så bör man ha en strategi för hur representationen ska bli så lyckad som möjligt.

Jag tycker det är ganska uppenbart att "Örebro 2010" inte har någon sådan strategi för sin Facebook-närvaro, och de har härmed kvalificerat sig som ett exempel på hur man inte gör till min nästa föreläsning.

Sen är det klart att en ogenomtänkt, och enligt mig småpinsam, Facebook-grupp är en relativt harmlös tabbe sett ur ett lite större perspektiv. Men det kan vara värt att fundera lite över detta i framtiden. Sociala medier är ingen trend. Vi är just nu inne i ett kommunikativt paradigmskifte, precis som när Kennedy brädade Nixon i presidentvalet 1960 mycket tack vare den nya uppfinningen "Televisionen".


PS. Jag erbjöd mig i höstas att hjälpa "Örebro 2010" med sociala medier. De avböjde. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar