måndag 18 januari 2010

McDonalds i behov av tydligare sociala medier-policy?

Det verkar som att McDonalds bör tydliggöra sin sociala medier-policy. Nyligen sparkades en anställd i Örebro på grund av saker hon skrivit i sin blogg, vilka enligt ansvarig chef var helt oacceptabla.

Men inte heller underchefen, som tog itu med uppsägningen, verkar ha kunna hålla fingrarna i styr på webben. Denne hånade nämligen den sparkade kvinnan i sin Facebook-status strax efteråt.

Läs mer i NA och Aftonbladet.

Jag har ingen aning om vad den anställda kvinnan skrev, och kan därför inte uttala mig i om det var rätt att avskeda henne. För att jag ska tycka att det är OK att avskeda någon på grund av bloggande så krävs dock ett rejält övertramp. Dessutom är givetvis underchefens agerande under all kritik, och om nu McDonalds i Örebro ska köra den hårda linjen så bör givetvis också denne sparkas.

Uppdaterat: Det här blev visst en av dagens stora nyheter. Även SvD, Sydsvenskan, DN och SVT har tagit upp det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar