lördag 20 februari 2010

Sociala medier är inte obligatorisk kunskap – än

Begreppet "bubbla" är antagligen applicerbart på de flesta branscher – jobbar man väldigt mycket med något kan det tillslut bli så självklart att man bara inte kan förstå hur andra inte kan ha koll på det. Dietisten som tycker att det är allmänbildning att veta exakt vilka konserveringsmedel alla livsmedel innehåller, är bara ett exempel i raden.

Social medie-branschen är såklart inget undantag. Snarare tvärtom, inom ett område under snabb utveckling blir bubblan extra framträdande.

Jag har haft ett blogginlägg om detta i åtanke länge, men det som tillslut fick mig att ta tag i ämnet var ett inlägg på Online-PR av Sara Hernandez. I texten beklagar hon sig över att det tröttsamma i att fortfarande behöva stöta på den vanligt förekommande Power Point-sliden "Vad är sociala medier?". Något som hon skriver att alla bör ha koll på.

Det här är absolut inte menat som någon diss till Sara – jag läser ofta hennes bloggposter och tycker överlag att de är mycket läsvärda. Om man dessutom läser hennes svar på några kritiska kommentarer till just det här inlägget så framgår det också att "ALLA" inte alls syftar till gemene man, vilket flera läsare tolkat det som. Jag tror absolut inte att Sara hade för avsikt att dumförklara de som inte vet vad sociala medier är, och det trodde jag heller inte innan jag hade läst hennes kompletteringar. Jag tror helt enkelt hon menade att innehållet i fråga var överflödigt på just den IT-mässa hon hade besökt.

Men – det är ändå väldigt lätt att tolka texten som att hon ser grunderna i sociala medier som något som är obligatorisk kunskap. Om inte annat så för oss inom informations- och kommunikationsområdet.

Också inom detta område finns det väldigt många som inte alls känner sig säkra på begreppet "sociala medier". Jag föreläser bland annat en del för informationsanställda inom offentlig sektor, personer som borde falla inom målgruppsramen för såväl Saras text som diverse IT-mässor. Jag tror att ganska många av dem är tacksamma över att få sociala medier förklarat för sig – med exakt en sådan Power Point-slide. Om vi inte har tålamod stressar vi bara upp dem, och gör dem därmed troligtvis mer ovilliga att lära sig. Vi gör både oss själva och dem en otjänst.

Dessutom har vi ytterligare en kategori sociala medier-användare därute. De som tror att de har superkoll, men som egentligen gör betydligt mer fel än rätt. Även dessa skulle nog vara tacksamma efter en titt på den där Power Point-sliden – även om det inte var medvetna om det innan.

Att lära ut sociala medier på grundnivå tycker jag är en viktig del av sociala medier-arbetet idag. För desto fler som får se denna Power Point-slide – desto fler kommer att såklart att förstå. Förhoppningsvis leder detta med tiden till att begreppet "bubbla" blir allt svagare gällande sociala medier.

2 kommentarer:

  1. Hej Markus!
    Jag tror du har rätt, det är så lätt att tro att andra tolkar världen utifrån samma referensramar som en själv och att de har samma kunskap. Därför är det viktigt att möta människor av olika kategorier så att man håller sig utanför bubblan.. vilken ofta ändå är svårt.

    Jag möter många 20-25-åringar som gärna hävdar att de "kan" sociala medier. Kanske hänger de med i tekniken och språkbruket, men skrapar man lite under ytan inser man ofta att de flesta inte har förståelse för vad sociala medier egenligen är och vilka möjligheter och svårigheter som finns. Sociala medier är ju så mycket mer än teknik, de handlar delvis om ett nytt sätt att kommunicera. En grundläggande powerpoint-slide kommer behövas länge länge än...

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Exakt. Jag tycker grunden är väldigt viktig. Både för dem som känner sig osäkra och dem som börjar i fel ända. Jag tillhörde nog delvis en sistnämnda kategorin en gång i tiden. Hade jag fått se den där PP-sliden hade jag antagligen sparat en del tid som slösades på felaktiga förhållningssätt.

    SvaraRadera