torsdag 25 februari 2010

Policy - vad innebär det?

Enligt uppgifter från SvD/DN /TT har endast 7 procent av de svenska företagen en formell policy för hur sociala medier får användas. Enligt Manpower, som ligger bakom siffrorna, är motsvarande siffra i resten av världen 20 procent.

Artikeln är väldigt kort, och jag tycker inte att begreppet "policy" defineras ordentligt. Att inte ha en policy kan förstås betyda "öhh.. vi har inte funderat på det, det tar vi senare". Då är det givetvis lite oroväckande att siffran är så låg.
Å andra sidan kan ju att ha en policy innebära att "vi har spärrat åtkomsten till Facebook och alla andra liknande tjänster". Snackar vi sådana policys är det inte mycket vunnet att vara bland de där 7 procenten.

Vidare så är det ju också väldigt stor skillnad på de tjänster givetvis buntas ihop under det superpopulistiska begreppet sociala medier. Jag vet med mig att jag själv använder begreppet oftare än Tobbe i "En annan del av Köping" svär och dricker kaffe. Men i just detta fall hade det varit bra med lite fördjupning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar