måndag 11 januari 2010

Varför så lite fokus på ”Modebloggarna”?

Jerry Silfwer, alias Doktor Spinn, tog sig i dagarna an uppgiften att gå igenom de svenska modebloggarna. Ett bra initiativ tycker jag.

Inom vår ”sfär” får Kenza, Blondinbella och de andra relativt lite uppmärksamhet. De nämns visserligen då och då, som en kort referens eller i samband med att Veckorevyn delar ut något bloggpris. Men med tanke på att dessa unga damer drar fler besökare per dag än många av oss andra bloggare gör på ett år så tycker jag att de borde vara på agendan oftare.

I gammelmedia syns de ofta. Men då i fel sammanhang (läs Aftonbladet Klick). Det är ju inte skvaller jag vill ha, utan analys.

Jag gissar att motivet till ”modebloggarnas” skrala publicitet är att många av oss inte riktigt tar dem på allvar – de hör inte riktigt hemma i vår ”sfär”. Men här måste vi försöka se utanför bubblan. För mannen/kvinnan på gatan är detta exakt vad en blogg är – en slags dagbok eller vardagsbetraktelse.

Så är det faktiskt fortfarande – det är bara att gå ut på en promenad och fråga slumpmässigt utvalda om ni inte håller med. Sen går ju utvecklingen givetvis framåt, och allt fler blir medvetna om att en blogg är ett mångsidigt verktyg som kan användas på otroligt många olika sätt. Men det går kanske inte riktigt så fort som vi ibland vill tro.

Ytterligare en intressant aspekt på ämnet är namnet ”modebloggare”. Precis som diskussionen kring Jerrys inlägg är inne på, så handlar ju väldigt många av de bloggar som går under detta namn inte alls om mode. Är det kvällspressen som är ansvarig för denna felaktiga kategorisering, eller finns det eventuellt någon annan förklaring? Kanske kan vara ett ämne för ett uppföljande inlägg, om någon känner sig manad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar