Nu är det ju 2010, och med risk att bli tjatig måste jag än en gång påpeka hur stor påverkan internet och framförallt sociala medier kommer att ha på årets valresultat.
Svenska Dagbladet har en artikel i ämnet idag, och även om det känns ungefär lika nyskapande som Michael Bays filmkonst att inleda artikeln med att referera till Barack Obama, så tycker jag att artikeln på ett bra sätt sammanfattar den problematik som politiker nu står inför.
Som upptagen politiker känner man kanske att tiden inte räcker till för att sätta sig in i och förstå de nya medierna fullt ut – och än mindre att lägga ytterligare tid på att socialisera på nätet. Engagemang tar tid, och än har inte alla insett att det är värt att ta sig den tiden.
måndag 4 januari 2010
Politiker i sociala medier
Etiketter:
barack obama,
nya medier,
politik,
politiker,
sociala medier,
SvD,
valet 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Haha, vad är det för fel på Transformers och Armageddon? Men du sätter fingret på en generell svårighet som journalist, som är extra uppenbar närman skriver om sociala medier – vilken förförståelse kan man räkna med att läsarna har? Är man för grundläggande och pedagogisk kommer de insatta att tycka att man är en stor tönt, skippar man för mycket av bakgrunds- och sammanhangsförklaringar kommer andra inte att hänga med och tappa intresset...
SvaraRaderaTobias Brandel, SvD
Hej Tobias!
SvaraRaderaDu har givetvis rätt i ditt resonemang, artikeln är ju riktad till allmänheten i första hand och då bör den vara mer grundläggande än fördjupande. Jag passade bara på att uttrycka hur trött jag är på Obama-referenserna - har ju ibland själv använt Obama när jag förklarat begreppet sociala medier för oinsatta, då det är ett så pass talande (och därmed också välanvänt) exempel. Jag tycker generellt att artikeln är väldigt bra, även om den kanske inte är riktad just till mig.