Hypen kring iPad har varit hög länge. Igår hade många #applevaka (som det taggades) på Twitter, och självklart hamnar DN och SvDs rapportering av lanseringen på listerna för sajternas mest lästa artiklar.
En läsplatta är alltså en slags "digital bok", som ger användaren möjlighet att läsa böcker och tidningar nästan som på gammalt vis men ändå digitalt. Det mest intressanta med just iPad är dock att fokus inte ligger enbart på detta, till de stora mediehusens stora förtret. Dessa har nämligen länge satt sitt hopp om direkta intäkter för journalistiskt material på webben mobillösningar och just läsplattor.
Apple har nämligen förstått vikten av att inte stressa på sina användare. Det är ju trots allt inte Steve Jobs som sitter och darrar omgiven av röda siffror vid årsbokslutet, utan mediehusen.
iPad sätter fokus på internet, och ger användaren möjlighet att använda den som nästan vilken bärbar dator som helst. Vilket i dagsläget måste ses som ett smart val, då Ipad blir en inkörsport istället för något som mer aktivt tvingar bok- och tidningsläsarna att ta ställning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar