tisdag 8 december 2009

Förhastade slutsatser – ibland även av mig

Igår skrev jag en kortare kommentar angående Anna Ankas kommande skiljsmässa, och delade därefter lite skämtsamt inlägget till alla mina Facebook-kontakter med stora Extra-Extra-rubriker.

När besökarantalet i bloggen helt plötsligt började ticka upp mot fyra gånger mina vanliga siffror, tyckte jag mig genast se ett samband. Alla nya besökare måste ha klickat sig in via Facebook på grund av Anna Anka.

Jag drog då även den något amatörvetenskapliga slutsatsen att eftersom Ankan intresserar cirka en tredjedel av mina Facebook-kontakter så borde det kunna representera en tredjedel av svenska folket. Och detta dessutom samma dag som FN's klimatmöte i Köpenhamn inleddes. Med detta missriktade intressefokus målade jag upp ett skräckscenario framför mig, där vår planet sakta förvandlades till en stinkande och pyrande avfallshög.

Senare på eftermiddagen föll dock pusselbitarna på plats. Lite som när det går upp för Chazz Palminteri att det är Kevin Spacy som är Kayser Soze i The Usual Suspects, fast i mitt fall på ett positivt sätt. Mitt ökade besökarantal hade skönt nog ingenting med Anna Anka att göra. Istället berodde det på att Joakim Jardenberg hade länkat till mitt föregående inlägg om Saab-Koenigsegg. Tack Jocke för att du gav mig lite hopp om framtiden igen!

På tal om Saab-Koenigsegg så hade Resumé en artikel som var inne och nosade på mitt (och framförallt Mickes) spår igår. I alla fall bland kommentarerna till artikeln. Glöm dock inte var ni läste det först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar