söndag 20 december 2009

Ännu en mäklarmiss

Erik Olsson Fastigheter låg länge i pole position. Men priset för Sämsta PR-Agerande i Mäklarbranschen 2009 går tveklöst till Mäklarsamfundets VD, som hotade Lund-studenten Johan Folin med polisanmälan om han inte tar bort sitt kritiska blogginlägg mot en mäklare som hans anhöriga anlitat.

Folin är engagerad i Centerns Ungdomsförbund, och enligt förbundsordföranden Magnus Andersson, som även han har varit i kontakt med VD:n, tycker den sistnämnda att det är helt OK om Folin vänder sig till exempelvis Sydsvenskan med sitt missnöje. Men inte att han ger uttryck för den i en blogg.

Mycket märkligt resonemang, och framförallt ett bakåtsträvande sådant. Om man sen läser på lite om VD:ns bakgrund, så framstår det som ganska konstigt denne inte verkar ha större förståelse för nya medier och hur informationssamhället ser ut idag.

Några andra som behandlat historien:

Anders Frick

Markus Berglund

2 kommentarer:

  1. Ja, just nu är det vd:n på Mäklarsamfundets som är den största klanten. I onsdags hade jag ett ganska positivt och givande samtal med Huseras vd där vi bestämde att jag skulle återkomma några dagar senare för att prata igen. Men redan dagen efter mitt samtal med Husera ringde som sagt Mäklarsamfundets vd upp mig och försökte skrämmas. Jag undrar om Mäklarsamfundets vd verkligen har gjort vad Huseras vd ville.

    SvaraRadera
  2. Hej Johan!

    Ja väldigt underligt agerande från Mäklarsamfundets VD, oavsett om denne agerat på uppdrag av mäklaren eller på eget bevåg. Verkar ju som det sistnämnda, med tanke på din kommentar.

    Med tanke på VDns mediebakgrund så borde denne haft lite mer förståelse för hur internet fungerar, t.ex Streisand-effekten som någon nämnde i någon av de andra bloggarna som tagit upp ditt fall.

    Hoppas allt löser sig för dig iaf. Det tror jag det gör.

    Mvh,
    Markus

    SvaraRadera