fredag 11 december 2009

Aktualitet mindre viktigt på nätet?

Joakim Johansson, redaktör för Nerikes Allehandas nöjessajt Meny, publicerade idag en bra och intressant krönika där han ifrågasätter vikten av aktualitet i musikbevakningen på nätet.

För är det verkligen relevant om en låt en musikbloggare tipsar om är ny eller inte? Precis som Johansson skriver är aktualitetsbehovet något som hängt kvar sen den fysiska skivans storhetstid.

Idag är det nätet som gäller, och mot det står sig väl fysiska skivor ungefär lika bra i konkurrens som kottkossor gör mot Nintendo Wii.

När jag för några år sen bloggade om populärkultur, bland annat musik, så kände jag mig ofta tvungen att fokusera på nya låtar. Jag kunde inte riktigt motivera varför, men det var ändå på något sätt viktigt. Nu, lite äldre och visare, så vet jag givetvis bättre än att gå på denna systemets hjärntvätt.

Bra att det faktiskt finns utveckling som även premierar det gamla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar