Facebook har idag tagit över positionen som världens största sociala nätverk från Myspace, och har fått en värdering på smått otroliga 10 miljarder dollar. Med dessa uppgifter i ryggen är det kanske inte så konstigt att många har fått för sig att sajten är en kassako av stora mått.
Så är emellertid inte fallet.
Facebook visade så sent som i september ett positivt kassaflöde för första gången. Innan dess hade ofantliga summor pumpats in från investerare för att kunna täcka kostnaderna. Att det tagit så lång tid för Facebook att överhuvudtaget bli lönsamt beror på att det fortfarande inte finns någon tydlig affärsmodell för hur sociala nätverk ska dra in pengar. I dagsläget är annonsering den stora inkomstkällan. Men den marknaden är idag relativt mättad, och det var just för mycket annonser som fick den tidigare marknadsledaren Myspace att tappa sin position.
Det finns alltså fortfarande en hel del att jobba på innan Facebook kan vara med och leka med de riktigt stora elefanterna. Att jämföra Facebook med exempelvis Google är dagsläget inte aktuellt. Google genererar till skillnad från Fejjan stora pengar. Som Nigel Gwilliam på Institute of Practitioners in Advertisers sa till The Independent i samband med att Facebook’s svarta siffror offentliggjordes:
“This is a milestone, but one has to be cautious about it. To not be haemorrhaging money is an achievement, but not one that signals wild profitability. Facebook has not yet demonstrated it possesses a licence to print money in the manner of Google and its paid-for search model.”
Facebook’s VD Mark Zuckerberg hoppas på en omsättning på 500 miljoner dollar i år. Google omsatte 21,7 miljarder dollar under 2008.
måndag 9 november 2009
Myten om kassakon
Etiketter:
blogg,
Facebook,
Google,
kommunikation,
lönsamt,
Mark Zuckerberg,
mw communication,
Myspace,
sociala medier
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar