Spotify har varit den stora flugan på nätet i Sverige det senaste året. Nu ligger också Voddler, en liknande tjänst för film, i startgroparna.
Det har gått fyra år sen starten. Men nu har Voddler äntligen lyckats teckna avtal med stora filmbolag som Disney och Paramount.
– Vårt mål är att bli ett nytt svenskt världsföretag. Vi ska göra allt vi kan för att uppnå det målet, säger företagets VD Marcus Bäcklund till DN.
Lyckas de teckna avtal med alla stora filmstudios, vilket det hintas om i artikeln, så ligger Voddler väldigt bra till. Jag tror att förutsättningarna för tjänster av den här typen är i grunden bättre för film än för musik, i alla fall i Sverige. Vi har generellt en större acceptans för reklam i samband med film än i samband med musik, då vår svenska TV-reklam är ett relativt harmlöst störningsmoment.
Om vi exempelvis jämför svensk och amerikansk TV så upplever jag inte reklamen i svensk TV som något större problem när jag ser en film. I USA har de fler, men kortare avbrott. Detta hackar sönder filmerna betydligt mer. De svenska reklamavbrotten har dessutom en tydligt övergång från film till reklam, vilket de amerikanska ofta saknar.
Den naturliga jämförelsen mellan film och musik i Sverige blir den mellan TV och Radio. Vid konsumtion av Radio är acceptansen för reklam mycket låg. Radioreklam är enformigare och sällan lika kreativ som TV-reklam. Det är svårare att slippa ifrån den, då Radio ofta konsumeras i bilen eller på arbetsplatsen.
TV-reklam blir ofta hyllad och till och med aktivt eftersökt, som t.ex i fallet med ICA-Jerry.
Radioreklam anses dock oftast billig, och förknippas med lokala bilhandlare och annat oglamouröst.
onsdag 28 oktober 2009
Voddler vill gå i Spotify's fotspår
Etiketter:
analys,
blogg,
ica,
ica-jerry,
kommunikation,
mw communication,
radio,
radioreklam,
reklam,
spotify,
tv-reklam,
voddler
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar