Ni har säkert alla fått dem i er mailbox – erbjudanden om billig viagra, eller gratulationer till vinster på en miljard Euro i lotterier ni aldrig hört talas om och än mindre deltagit i.
Jag talar förstås om spam-mail. Skönt nog filtreras de flesta bort och hamnar direkt i skäpposten. Tack för det, för ett större slöseri med tid är svårt att hitta. T.o.m med Google som hjälp.
I och med dagens enorma fokus på Sociala Medier så har allt fler företag börjat synas på Facebook. Problemet här är dock att väldigt många verkar handla efter mottot ”den som skriker mest syns mest”. Inbjudningarna staplas på varandra, och propaganda som skulle ha gjort Joseph Goebbels grön av avund bombas ut i massmail efter massmail.
Ett bättre alternativ till detta är att uppmuntra till det som Sociala Medier egentligen handlar om – alltså interaktivitet. Istället för att sträva efter att kunna skicka ut så mycket information som möjligt så borde man sträva efter att skapa diskussion och debatt, att skapa intresse och få Facebook-användare att själva söka sig till informationen.
Därmed inte sagt att man bör avstå helt ifrån att skicka ut information eller inbjudningar. Men precis som i många andra fall bör man dock ha i åtanke att ”Less is more”. Det är i längden oftast bättre med ett mail för lite än ett för mycket.
måndag 5 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag fick ett fint litet mail häromdan. :)
SvaraRaderahttp://younggraphicdesign.blogspot.com/2009/09/i-would-like-to-introduce-you-very-good.html