söndag 4 oktober 2009

Är all publicitet bra publicitet?

Svaret är förstås nej, men i fallet med den senaste månadens stora samtalsämne kan det mycket väl bytas mot ett ja. Jag talar förstås om Anna Anka, Hollywoodfrun som är gift med Paul Anka och som fått alla kommunanställda att sätta kaffet i halsen när de bläddrat i kvällstidningarna under det obligatoriska kvart-i-tre-fikat.

Fru Ankas åsikter är givetvis besynnerliga, och alldeles för amerikanskt konservativa för oss svenskar. Jag kommer dock inte fördjupa mig något i dessa, utan hänvisar där istället till Klick eller Se & Hör. Det som är intressant för mig är vilket enormt medialt genomslag Fru Anka har fått.

Som gäst i SVT's Skavlan lockade hon hela 1 600 000 tittare, vilket var en ökning med flera hundra tusen jämfört med programmet veckan innan. Och Hollywoodfruar, där hon först dök upp, är Tv3's populäraste egenproducerade program under hela 2000-talet.

Med dagens fokus på Sociala Medier är det även intressant att mäta intresset för Fru Anka på ett annat sätt. Hennes artikel på interaktiva Newsmill, om att hon vill vara en förebild för svenska kvinnor, har fått hela 805 kommentarer. Ämnet är det absolut hetaste på sajten den senaste månaden och det 8:e hetaste det senaste året.

Produkten Anna Anka är alltså mer värd än någonsin, och jag tvivlar inte en sekund på att alla kontroversiella uttalanden är genomtänkta in i minsta detalj. Pengarna kommer att fortsätta rulla in, i alla fall så länge hon engagerar. Att hon snarare blir dumförklarad än hyllad spelar en liten roll i det här fallet. Den negativa publiciteten i Sverige inte rör henne troligtvis inte i ryggen speciellt mycket hemma i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar