Nu kommer ett långt inlägg kring ett ämne jag har känt mig manad att behandla under en längre tid. Jag ber om ursäkt på förhand för min bitvis skapa ton, men jag vill bara väl. Lovar.
Det här inlägget kommer inte att behandla HM, IKEA eller något av de andra jätteföretagens Facebookande. Istället kommer jag att fokusera på de mindre företagen.
Det finns många duktiga småföretagare som genom Facebook hittar på nya kreativa sätt att kommunicera med sina kunder. Men tyvärr så hamnar de ofta i skymundan av gaphalsarna. De som inte har det rätta tänket och de smarta idéerna, men som tror att det bara är att tycka gasen i botten ändå.
Gaphalsarna är företagen som tror att den som hörs och syns mest får mest kunder. De fokuserar i princip alltid på kvantitet, de skapar personliga profiler för sina företag, och de skickar sedan vännerförfrågningar till höger och vänster utan något som helst målgruppstänk. Men det allra största felet de gör är att de aldrig försöker komma på något nytt och eget, utan slentrian-skapar grupper och evenemang och formar sin Facebook-närvaro med andra gaphalsar som förebilder.
Är detta bra marknadsföring? Nej, lika lite som att Viagralangare och Nigerianska prinsar är PR-genier för att de "når ut" till så många skräppostmappar med sina emails.
Felet de här företagen gör är att de väljer det egen-tillverkade alternativ 3 (vi kan kalla sammanfatta det "tuta och köra"), när det egentligen bara finns alternativ 1 och 2 att tillgå när man inte har den rätta kompetensen.
Är man osäker på sociala medier bör man som företagare nämligen antingen:
1. Pröva sig fram försiktigt. "Learning by doing" är ett utmärkt sätt att lära sig vad som funkar och inte funkar. Men det bör såklart göras försiktigt, i liten skala. Allteftersom man sedan lär sig mer och mer om hur sociala medier är uppbyggda så kan man successivt öka takten.
2. Köpa kompetensen. Vill man börja satsa direkt kan man anställa någon med lite erfaranhet, alternativt hyra in en extern konsult. Men genvägen kostar förstås pengar.
Nu kan jag såklart inte bara sitta här och klaga utan att vara konstruktiv. Så känner du igen dig själv eller ditt företag i ovanstående beskrivning, läs mina råd nedan.
- Var inte för aggressiv
Användandet av personliga profiler för företag är något som tyvärr lever kvar från tiden innan Facebook införde alternativet med en page. Jag, och många andra med mig, har också använt profiler tidigare, men har sedan en tid tillbaka följt Facebooks egna riktlinjer och övergått till en "page".
En page är nämligen anpassad så att den inte gör intrång på kundernas integritet, den kan inte tränga sig på någon på samma sätt som en profil kan.
En page kan visserligen kräva lite draghjälp från personer kring företaget för att komma igång, men när den väl gjort det kan den vara ett väldigt bra verktyg i din kommunikation med dina kunder, som dessutom tillhandahåller ett statistikverktyg till att mäta interaktionen. Lägg lite tid på att skapa en intressant page som ger något tillbaka, så kommer kunderna komma till dig.
Vill du ändå hålla fast vid er profil, så var tydlig med att namnge vem eller vilka som använder den, och låt hellre andra skicka vänförfrågningar till er än tvärtom.
- Tänk målgrupp
Behöver du verkligen bjuda in dina gamla lumparpolare från Boden till ditt evenemang eller din grupp? De har ju aldrig ens satt sin fot i din hemstad. Försök istället bjuda in personer som du verkligen tror kan vara intresserade av det du har att erbjuda.
Istället för att tjata på mer eller mindre ointresserade kontakter att hjälpa dig med inbjudningar, försök hitta dem som har ett genuint intresse av din produkt eller tjänst. De kanske dessutom sitter på kontakter till likasinnade. Uppmuntra deras engagemang, och erbjud dem rabatter och dylikt om de hjälper dig att nå fler potentiella kunder inom din målgrupp.
- Var kreativ
Försök se möjligheterna. Hur kan jag skapa något som engagerar? En länk om en av dina produkter gör det i 9 fall av 10 inte. Titta på andra, och försök göra något de inte gör.
Tidigare nämnda IKEA gav bort möbler via Facebook i samband med att de öppnade ett nytt varuhus i Malmö. Ett bra exempel på hur man engagerar sina kunder med hjälp av Facebook.
- Lyssna, reflektera och svara
Pumpar du bara ut en massa information, utan att svara på frågor, mail och kommentarer? Då kan du lika gärna avsluta ditt Facebook-konto, lägga ner ditt företag och flytta till Nordkorea. Kim Jong-Il kanske behöver en ny propagandaförmåga tills nästa gång han ska försöka lura omvärlden att han snittar 3-4 hole in ones per golfrunda.
Sociala medier bygger på interaktion. Facebook är ett ypperligt redskap att tillgodogöra sig åsikter och synpunkter med. Missa inte den möjligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar