måndag 25 januari 2010

Gustav bloggar för NA

Brukar då och då göra ett stopp i Örebro med bloggen. Detta på grund av att jag har bott nästan 20 år i stan, och dessutom fortfarande arbetar med lite kunder där.

Därför kunde jag naturligtvis inte låta bli att surfa in på Gustav Holmströms nya blogg på NA.se. Gustav är en driftig 15-åring med stenkoll på nya medier och tekniker. Ni kan ju Googla hans namn om ni vill veta mer om just den biten. Jag kan lova att det kommer upp en hel del informativa träffar.

Det som jag blir mest imponerad av är inte hans kunskaper i ämnet. Unga människor kan ha väldigt lätt att tillgodogöra sig kunskaper, om intresset finns. Jag blir först och främst imponerad av hans språk. Gustav brukar nämligen orden som vilken rutinerad journalist som helst. Det är dessutom inte bara stavning, grammatik och annan formalia som är korrekt, han är även herre över stilistiken.

Titta på det här korta inlägget, där han återger nyheten om Bill Gates entré på Twitter. I första stycket svarar han direkt på de klassiska frågorna vem?, när?, hur? och varför?

Kan det vara ett exempel på den nya tidens journalist vi ser. För vilka sociala medier är en självklar del av informationsflödet.

2 kommentarer:

  1. Roligt att höra!

    Jag är intagen att blogga om teknik, internet och sociala medier på NA.se. Just nu är jag nog lite stel för att passa in som bloggare där, men det är nog en kombination av att jag tidigare bloggade (och fortfarande gör) om iPhone på iPhone24.se (reklam!) där vi skriver nyhetstexter som inte ska vara bloggpersonliga, samt att NA ju är en tidning. Men det kommer nog mjukas upp efter ett tag tror, och hoppas, jag.

    Att jag svarar på de klassiska frågorna tänkte jag inte ens på utan är nog en vana, och alla de inlägg jag skrivit hittills har jag nog fått på ett eller annat sätt från sociala medier, men Twitter och liknande är ju dock som klippt och skuret för det jag bloggar om. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Gustav!

    Tycker du verkar ha en bra en ton i din blogg - inte alls stel. Jag blandar själv rent informativa texter (oftast kortare) med lite mer personliga.

    Ska hursomhelst bli kul att följa bloggen. Vi hörs säkert på Twitter också!

    Mvh,
    Markus

    SvaraRadera