torsdag 1 oktober 2009

Skillnaden mellan PR och Reklam

I branschen proklameras det om och om igen. Men för gemene man på gatan är det inte lika självklart. Vadå? Jo, att PR och Reklam inte är samma sak.

Bakgrunden till detta är att begreppet PR innefattar ett brett och relativt svårdefinierat verksamhetsfält. Detta har lett till att begreppet ibland används lite slarvigt, och då benämns som något som är synonymt med Reklam.

PR och Reklam är i själva verket två helt olika områden. Reklamutrymme köps i tidningar, magasin, Radio, TV och på webben – det kostar pengar. Det finns visserligen även billigare reklamalternativ, som till exempel att sätta upp affischer eller dela ut flyers. Men den viktigaste skillnaden är att Reklam kommunicerar direkt till mottagaren, det gör inte PR.

PR kommunicerar istället genom redaktionellt utrymme hos en tredje oberoende part, exempelvis tidningar, magasin, webbsidor eller sociala medier som t.ex bloggar. Det betyder att uppmärksamhet som är genererad av PR är betydligt mer värdefull än den som är genererad av Reklam. Det blir dessutom billigare eftersom du endast betalar för jobbet, och inte för utrymmet. Å andra sidan innebär det också att den oberoende parten måste övertygas om att det finns nyhetsvärde i det du vill kommunicera, samt att du inte kan bestämma själv exakt vad som kommer att kommuniceras. Det är det där sista som gör PR lite extra klurigt att jobba med, men samtidigt extra roligt och utmanande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar