söndag 11 oktober 2009

Aftonbladet säljer reklamplats på löpsedeln

I skuggan av de blandade reaktionerna på Obama’s fredspris fortsätter Mediesverige att ha sin gilla gång. Och i fredags rapporterade Dagens Media om en nationell nyhet som kan tyckas liten utanför vårt kalla, avlägsna nordiska land, men som faktiskt kommer i kölvattnet av ett globalt medialt fenomen.

Det är tuffa tider för tryckt press. Intäkterna på nätet väger hittills inte upp förlusterna minskade upplagor medför, och alla försök att ta betalt för redaktionellt innehåll på nätet har hittills varit misslyckade. Rupert Murdoch har slagit näven i bordet, och säger att han under 2010 minsann kommer att införa krav på betalning för innehållet på sina nyhetssajter. Världen står dock tvekande då konkurrensen på nätet, i synnerhet med Sociala Medier, är hårdare än Sylvester Stallones samlade verk.

Därför är det inte särskilt förvånande att löpsedeln, den del av tidningar som tidigare varit helig, nu är till salu. Unibet pröjsade in sig på Aftonbladet i samband med VM-kvalmatchen i fotboll mellan Danmark och Sverige. Om inte ens en topp 4-placering på KIAindex med 4,8 miljoner unika besökare i veckan kan hjälpa Aftonbladet att få tillräckligt med pengar att rulla in, så får man helt enkelt pröva nya metoder.

Resten av tidnings-Sverige följer säkerligen spänt detta experiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar